20 Şubat 2009 Cuma

AİLE TARİHİ YAZIMI



Dört yıl önce, ailemin hikayesini yazmaya karar verdim. Bu yazımda, aile tarihimi hazırlarken nasıl bir yol izlediğimi ve nelerden faydalandığımı, sizlerle paylaşacağım.

Bu çalışmada benim için en önemli kaynak, hayatımın çeşitli dönemlerinde, aile bireylerinden dinlediğim hikayelerdi. Bu hikayelerin bir kısmını çok önceki yıllarda, neredeyse elli yıl önce dinlemiştim. Bunları, uzun yıllar boyunca yazılı hale getirmemiştim. Doğal olarak bir kısmı unutuldu, ama büyük bölümünü hatırlayarak yıllar sonra yeniden yazdım.

İkinci kaynağım, yazmaya başladıktan sonra, ailemin yaşayan yaşlı bireyleriyle yaptığım söyleşiler oldu. Yani bir çeşit sözlü tarih çalışması. Söyleşileri yaparken dikkat ettiğim en önemli husus, onların hatırladıklarına müdahale etmemekti. Şüphesiz, yaşlı kimselerden, uzun yıllar önce yaşanmış olayları, istediği zaman, en doğru şekliyle hatırlaması beklenemez. Bu nedenle, gerektiği zaman, olayların hatırlanması için yardımlarda bulundum, çelişkili bir durum doğduğunda sorular sorarak doğruyu bulmaya çalıştım.

Üçüncü olarak, ailelerin soyağaçlarını çıkardım. Soyağacı tesbiti, pek çok kişinin merak ettiği ve çoğunlukla başarılamayan bir konudur. Bu çalışmalarımın detaylarını bir sonraki yazımda sizlere aktaracağım.

Daha sonra aile bireylerimin, yaşadıkları yörelerin yerel tarihleri ile yaşadıkları zamanın genel tarihini araştırdım. Bunun için, 60-70 kitaplık bir liste oluşturdum. Bunlardan, kütüphanemde bulunanları tekrar okuyarak işe başladım. Sonra, kitaplığımda bulunmayan, ama önemli olduğunu düşündüğüm bazı kitapları satın aldım. Tabii ki, burada maddi kısıtlar ön plana çıkıyor. Her kitabı satın alacak maddi güce sahip olamıyorsunuz. Bu nedenle, satın alamadıklarımı genel kütüphanelerden temin ederek okudum.

Günümüzde internet, araştırmacılar için sınırsız bir kaynak. Fakat, internetteki her bilgiye de gözü kapalı inanmamak gerekiyor. Her bilginin muhtelif ve güvenilir kaynaklardan sağlamasını yapmak gerekiyor. Bir çeşit çapraz sorgulama yapmalısınız. Bu yol, şüphesiz zahmetli oluyor, ama internetin sağladığı kolaylıklar size büyük zaman tasarrufu sağlıyor. Bu şekilde, çalışmalarımda internetten de çok yararlandım.

Ayrıca, tarihi fotoğraf araştırması yaptım. Benim elimde, babamdan kalan çok geniş bir fotoğraf arşivi vardı. Bu fotoğrafları, 1930-1960 yılları arasında Samsun’da çekmişti. Önceki yıllara ve diğer yörelere ait fotoğraflar için internetten yararlandım. Bir fotoğraf, böyle bir çalışmada çok önemli kaynak olabilir. Sayfalarca yazının anlatamadığı birşeyi bazen bir fotoğraf karesi bir anda gözünüzün önüne seriverir. Ben de, tarihi fotoğraflardan ve anlattıklarından çok faydalandım.

Başvurduğum tüm bu kaynaklar, çalışmamın birer parçası oldu. Sonuçta aile tarihini yazmaya başladım.

Ailemin gelecek nesillerine bir armağan ve bir kaynak olması amacıyla başladığım bu çalışmam, zor ve zahmetli bir süreçten sonra üç yılda tamamlandı ve 2008 yılında kitaplaştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder